A foglalkozás során együtt ismerkedünk meg a honfoglaló magyarok viseletével, életmódjával, fegyvereivel és kalandozó hadjárataival. Elsősorban a régészeti és írott emlékek segítségével vizsgáljuk meg, hogy milyenek voltak a 895-ben új hazát szerző őseink és miben változtak meg az államalapítás korára.
E foglalkozáson a legkisebbek ismerkedhetnek meg a lovagok világával, fegyverzetével. Miután egy mese segítségével megtanultuk a legfontosabbakat, kezdődhet a játék!
A foglalkozás betekintést enged a Magyar Királyság területén élt lovagok mindennapjaiba, „kiképzésükbe”, fegyverzetébe, a lovagi tornák világába, valamint az országban működő lovagrendekbe.
Múzeumpedagógiai foglalkozásunkon bemutatjuk Toldi Miklós történelmi és irodalomtörténeti hátterét. A korabeli fegyverek segítségével a fiatalok megismerkedhetnek Nagy Lajos korának lovagi fegyverzetével, harcmodorával.
A diákok ezen a foglalkozáson élményszerűen ismerkedhetnek meg Hunyadi Mátyás alakjával és a korabeli Magyar Királysággal. A néphagyományból kiindulva a történelmen át válik megismerhetővé a Hunyadiak világa.
Átfogó előadás keretében ismerkedhetünk meg Hunyadi Mátyás uralkodásával, különös hangsúlyt fektetve hadjárataira, a korabeli harcászatra. Megtudhatjuk, miért lett olyan híres a király „Fekete Serege”.
Milyen volt a Balassi által megénekelt végvárak világa, miként zajlott le egy portya, mi az a lesvetés? Milyen fegyvereket forgattak kezükben a huszárok, és hogyan harcoltak a császár zsoldosai magyar földön? Ezekre és sok más kérdésre választ kapnak a törökkori magyar hadtörténet iránt érdeklődő résztvevők.
A foglalkozás betekintést enged a Rákóczi szabadságharc történetébe. Megbeszéljük, hogy miben állt II. Rákóczi Ferenc kurucainak az erőssége, miben a gyengesége, mitől labanc a labanc, illetve, hogy a szemben álló felek hogyan, s milyen fegyverekkel küzdöttek egymással.
A résztvevők megfigyelhetik, hogy a középkorban hogyan forgatták a különböző kardokat, miként használták az egyéb szúró-, vágó- és zúzófegyvereket és a különféle páncél-típusok mennyiben védték viselőjüket.
A gyerekek által eljátszott mese keretében keressük meg a huszárt, hogy utánajárjunk, miért is olyan híres ő. Miután megismerkedtünk alakjával, szemügyre vesszük fegyvereit, viseletét, sőt, kézbe is vesszük, felpróbáljuk azokat.
A múzeum kapujánál a gyermekek a honvédsereg táborába csöppenve találkozhatnak egy „őrmesterrel”, aki újoncokat gyűjt a magyar szabadság megvédésére. A lelkes önkénteseknek több próbát is ki kell állniuk: fegyverfelismerés és erőpróba. Az izgalmas feladatok után az őrmester ünnepélyesen tiszteletbeli honvédekké avatja a csoport tagjai.
Görgei és Damjanich, Perczel illetve Windischgratz, Jellačić és Haynau élete és tevékenysége a szabadságharc időszakában. Azokat a közös kapcsolódási pontokat vesszük górcső alá, amelyek meghatározóak voltak a harctéri események alakulásában és érintették ezeket a hadvezéreket. Rajtuk és az általuk megvívott csatákon keresztül játékosan ismerkedünk a korszakkal, a szemben álló hadseregekkel, a fegyelem és a motiváció fontosságával, a hazaszeretettel és a katonai etikával.
1849. október 6-án a honvédsereg tizenhárom katonája adta életét a magyar szabadságért. Ezt a tizenhárom életpályát áttekintve keressük azt, hogy a különböző életutak miként futnak össze az aradi hadbíróságon, majd a vesztőhelyen, hogy a mai napig példát adjanak számunkra a hazaszeretetről és bátorságról.
Ezen a foglalkozáson az első világháború csatamezőin történteket dolgozzuk fel. Térképek, korabeli fotók, filmrészletek, irodalmi művek, festmények segítségével interaktív formában tekintjük át a Nagy Háború eseményeit, szem előtt tartva a legfontosabbat, az embert.
Ezen a foglalkozáson az első világháború frontjain harcoló katonák mindennapjait tesszük vizsgálat tárgyává. Személyes használati- és emléktárgyak, fényképek, levelek, ruhadarabok, korabeli fotók, plakátok, dalok segítségével idézzük meg a déd- és ükapák 1914-1918 közötti fronton töltött életszakaszát. Megismerkedünk a körülményekkel, ahogy éltek és a nehézségekkel, amelyekkel szembe kellett nézniük.
Elsősorban a fiatalabb korosztálynak ajánlott ez a foglakozás, ahol állatok segítségével tekintünk be a Nagy Háború történetébe. Megnézzük, hogy hat-, négy- és kétlábú segítőink hogyan vették ki részüket az első világháborúból, miben, hogyan voltak a katonák segítségére és milyen áldozatot hoztak.
A második világháborúban a magyar csapatok a Szovjetunió területén folytattak harcokat a német haderővel közösen. A foglalkozáson áttekintjük a harcoló felek fegyverzetét, harceszközeit és harcmódját.
Az előadás során bemutatásra kerül a honvédsereg létrejötte, szervezete és felépítése. Megtudjuk, miben hasonlított és miben tért el ellenfelétől, a császári haderőtől. Fegyvernemek szerint megismerhetik az érdeklődők a korban használt ágyúkat, kardokat és puskákat, külön kiemelve az Augustin gyutacsos rendszerű lőfegyvereket. A bemutatót követően a hallgatóság közelebbről is szemügyre veheti a fegyvereket.
A kézi lőfegyverek történetét áttekintő bemutatón a résztvevők testközelből tanulmányozhatják az ősi íjtól a modern sorozatlövő kézifegyverekig lezajlott technikai fejlődést.