menu in

A hatvanas évek elején a Magyar Néphadseregben a lövészegységek páncélvédettségének javítását tervezték. Az ezt szolgáló, előzetesen elfogadott magyar igényeket a külföldi partnerek az egyeztetések során törölték. A gyártást hazai erővel kellett megoldani. Ez annál is inkább célszerű volt, mert a szocialista blokkon belül erősödtek a törekvések a magyar gépjárműgyártás leépítésére. Mivel a fejlesztők már a felderítő úszó gépkocsi (D-442 FUG) születésekor számoltak annak felfegyverzésével így annak bázisán fejlesztették ki a D-944 páncélozott szállító harcjárművet, röviden PSZH-t.

A gépjármű az alaptípushoz képest új szervokormányt, eltérő gumiabroncsokat, új fékrendszert, mellső differenciálzárat és nagyobb üzemanyagtartályt kapott. Az alaptípusból kihagyták a mankókereket a hidraulikával együtt, az alsó vészkijáratot, a fűtőradiátort és a kéziszivattyút. Ellátták infravörös éjjellátó berendezéssel, valamint a kerekek légnyomását szabályozó rendszerrel, emellett teljes körű atom-, biológiai- és vegyi (ABV) védelemmel. Az eredmény egy úszóképes, páncélozott jármű lett, amelynek a fegyverzete a körbeforgó toronyban helyezkedik el. A ki- és beszállásra a jármű két oldalán egy-egy kifelé, alsó és felső részre osztottan nyitható ajtó szolgál. A rajparancsnok vagy szakaszparancsnok elöl, a vezető mellett ül, hátul a deszanttérben a hat katona, előttük-fölöttük a toronyban a toronylövész.

A D-944 PSZH sorozatgyártását 1970-ben kezdte a RÁBA Magyar Vagon- és Gépgyár. A gyártás 1980-as leállításáig 2848 db készült. A Határőrség is alkalmazta. Az NDK részére 1363 db-ot, Iraknak 150 db-ot szállítottak. Sajnos, a jármű többször tervezett modernizálása elmaradt, megbízhatósága – amin a jobb minőségű alkatrészek, kisebb módosítások sokat javíthattak volna – gyakran kivánnivalókat hagyott maga után. Az NDK készleteket a helyi határőrség kapta meg, de ott sem vált be a típus, ezért többszáz darab Dél-Jemenbe került, ahol rövid időn belül használhatatlanná vált a karbantartásra nagyon érzékeny jármű. Az Iraknak átadott PSZH-k az 1991-es Öbölháborúban már nem kaptak szerepet.

 

Technikai adatok: 

 

Tömeg: 6,7 t

Hosszúság: 5,7 m

Szélesség: 2,5 m

Magasság: 2,3 m

Legnagyobb sebesség szárazföldön: 80 km/h

Legnagyobb sebesség vízen: 9 km/h

Szállítható személyek száma: 9 fő

Gyártó: RÁBA

Fegyverzete: 1 db 14,5 mm-es KPVT géppuska;

                    1 db 7,62 mm-es KGKT géppuska

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály