A szovjet BRDM mintájára tervezett magyar felderítő úszó gépkocsi fejlesztését 1960-ban határozták el, a tervezés 1961-ben indult el a Haditechnikai Intézet tervei alapján. A cél egy olyan gépjármű létrehozása volt, amelynek segítségével ellenséges területen is lehetséges a szembenálló erők és a sugárszennyezettség felderítése. Ennek érdekében egy úszóképes, páncélozott járművet terveztek a D-344 Csepel terepjáró tehergépkocsi bázisán. A D-442 felderítő úszó gépkocsit 1963-ban rendszeresítették. A gyártást a győri Magyar Vagon- és Gépgyár (RÁBA) végezte 1963–1968 között. Összesen 2300 db FUG készült, ebből Csehszlovákiának és Lengyelországnak 1574 darabot szállítottak.
A FUG vegyivédelmi és sugárfelderítő változatai a Csepel Autógyár D-344-es tehergépjárművének alvázára, és négyhengeres motorjára épültek a következő szerkezeti felépítéssel: farmotoros elrendezés, elöl független, hátul merevtengely, külön épített osztómű, speciális úszótest. A páncéllemezek vastagsága különböző volt: 13, 10, 8, 6 és 4 mm. Ezeket az átvételkor „meglőtték”, így az átvételi minősítést minden darabon látni lehetett. A biztonságos fejlesztés érdekében a mellső kerekek egyedi felfüggesztésűek lettek, a hátsók pedig merev tengelyre kerültek. A vízi hajtást a jármű két oldalán, zárt csőben forgó lapátos hajócsavarok adták, ezek a test aljáról szívták fel a vizet és hátul áramoltatták ki, azaz gyakorlatilag vízsugárhajtásról beszélhetünk, amellyel a jármű vízi kormányozhatóságát is meg lehetett oldani az egyik vagy másik vízsugárhajtócső lezárásával. A jármű abroncsaiban a terepviszonyoknak megfelelően lehetett változtatni a nyomást, illetve rendelkezett leereszthető mankókerekekkel is a nehezebb terepviszonyok leküzdésére.
A FUG népszerű harceszköz volt, bár sebességét és alkatrész-ellátottságát gyakran érte kritika. Ugyanígy hiányossága volt, hogy fegyverzetet nem lehetett elhelyezni a jármű felépítményén, jóllehet felmerült egy 68 mm-es, magyar, kísérleti páncéltörő rakéta rendszeresítése, ám ez nem valósult meg. Tervek születtek a fejlesztett FUG II típusra vonatkozóan is a későbbiekben, ám ez a prototípusig sem jutott, végül a tervet törölték.
(Ajánlott irodalom: Hajdú Ferenc – Sárhidai Gyula: A Magyar Királyi Honvéd Haditechnikai Intézettől a HM Technológiai Hivatalig 1920-2005. Budapest, HM Technológiai Hivatal, 2005.)
Technikai adatok:
Tömeg: 6,5 t
Hosszúság: 5,8 m
Szélesség: 2,4 m
Magasság: 2 m
Legnagyobb sebesség szárazföldön: 80 km/h
Legnagyobb sebesség vízen: 9 km/h
Gyártó: RÁBA