menu in

Könnyű harckocsik a Magyar Királyi Honvédségben 1920-1938

A Magyar Királyság számára a trianoni békeszerződés V. része megtiltotta az első világháború egyik leginkább jövőbe mutató technikai eszközének, a harckocsinak gyártását, beszerzését és hadrendben tartását. A tiltásokat megelőzően a magyar haderő már érdeklődött és vásárolt is ilyen jellegű haditechnikát, valódi lehetőség 1927-től, a Szövetséges Katonai Ellenőrző Bizottság távozása után adódott a magyar harckocsizó fegyvernem megteremtésére és fejlesztésére.  Az első sorozatban gyártott magyar harckocsikra pedig egészen az 1930-as évek legvégéig kellett várni.

1920-ban a magyar kormány kihasználva, hogy Németország aláírta fegyveres erejének leszerelését, német forrásokból 14 db LK II-es (Leichter Panzerkapmfwagen) típusjelű harckocsit vásárolt, melyek az időközben aláírt békeszerződés okán nem állhattak hadrendbe. A harckocsik ezt követően az ország több pontján, alkatrészeikre bontva voltak tárolva, egyes elemeiket pedig vasúti vagonokban elhelyezve folyamatosan utaztatták az ország területén. 1922-ben a Szövetségközi Tanács magyar indítványra engedélyezte a rendőrség számára 12 páncélautó beszerzését, azzal a kitétellel, hogy azok lánctalppal, vagyis katonai szempontból releváns terepjáró képességgel nem rendelkezhetnek. A magyar kormány ebben kiváló lehetőséget látott és a Belügyminisztérium keretein belül felállította a Rendőrújonc Iskolát, amely de facto katonai célokat szolgált. A RUISK páncélgépkocsi-osztálya kiképzőkeretként működött és megteremtette a majdani magyar harckocsizás alapjait.  A közvetlen antantellenőrzés megszűnésével 1927-től folyamatosan megindultak a páncélos fejlesztések, 1929-ben a haderő már nyíltan szerepeltetett egy páncélgépkocsi-századot a hadrendben és tervezte egy harckocsiszázad felállítását is. Noha papíron viszonylag rövid idő alatt nagy lépésnek tűnnek, a valóságban az alakulatok még inkább csak keretet jelentettek, gépállományuk csak néhány páncélautóból és átépített személy-, illetve tehergépjárművekből állt.

Fordulatot a magyar és az olasz kapcsolatok javulása jelentett: 1930 és 1932 között sikerült Olaszországból öt darab Fiat 3000B típusú harckocsit vásárolni, amelyek később szintén a RUISK állományába kerültek. Habár ezek az eszközök sem álltak a kor színvonalán, kiképzési célra a meglévő anyagnál sokkal inkább megfeleltek. A további beszerzések ugyanakkor problémásnak bizonyultak: a magyar külpolitika elsősorban Németország és Olaszország támogatását bírta (ekkor ezek az államok szintén nem rendelkeztek megfelelő minőségű páncélosokkal), a békeszerződés tilalmait pedig más államok még mindig szigorúan értelmezték, ezek mellett a Honvédelmi Minisztérium nem rendelkezett kellő anyagi eszközökkel sem. A helyzeten végül mégis egy olasz ajánlat elfogadása segített: sikeres bemutatók után a Honvédelmi Minisztérium 150 darabos rendelést adott le a Fiat Ansaldo 3 tonnás kisharckocsikra. Szintén 1933-ban döntöttek a hazai fejlesztések megindításáról is, Straussler Miklós tervei alapján már 1934-ben elkezdődött egy harckocsialváz prototípus összeállítása.  A V-3 (Vontató fedőnéven) nevű konstrukció vegyes járószerkezettel rendelkezett, azonban a fejlesztésre a külföldi rendelések miatt nem jutott elegendő anyagi forrás, illetve az évek során egyre több elvárás fogalmazódott meg a járművel szemben, így 1939-ben a HM leállította a munkálatokat.

1935 és 1936 folyamán az olasz fél teljesítette az Ansaldo kisharckocsikra leadott rendelést. A beérkezett technikát Hajmáskéren és Örkénytáborban helyezték el, a „rejtés” miatt egyelőre csak papíron alakítottak belőlük századokat, illetve a RUISK keretein belül egy 10 és egy 5 Ansaldoból álló kiképzőalakulathoz kerültek. 

Fotó: 35 M ANSALDO kis hk., kezelők még a régi 36 M sisakban

1936-ban ismét fordulat következett: Németország az általános védkötelezettség kihirdetésével de facto deklarálta fegyverkezési egyenjogúságát, amit a nyugati demokráciák hallgatólagosan elismertek. Az így kialakult nemzetközi helyzetben a versaillesi békerendszer tekintélyét erősen csorbította, valószínű ez játszhatott szerepet abban is, hogy ugyanebben az évben az addig a fegyvereladástól elzárkózó Svédország felajánlotta L-60 típusjelű könnyű harckocsija licenszét Magyarország számára. Az 1938 augusztusában aláírt bledi egyezménnyel az utolsó jogi akadály is elhárult a páncélosbeszerzések előtt. Az L-60 könnyű harckocsi 1938 nyarán már nyíltan, a győri program meghirdetése után került csapatpróbára, ahol elnyerte a magyar szakemberek elismerését. A licenszet a Honvédség javaslatára a MÁVAG és Ganz gyár vásárolta meg, a haderő pedig 1939 februárjában 40-40 darabot rendelt a már 38M „Toldi” típusjelet viselő páncélosból. Az eredeti svéd modellhez képest csupán a fegyverzetet cserélték le hazai gyártásúra, így az eredeti Madsen helyett a 20 mm-es Solothrun nehézpuska, a svéd 7,92 mm űrméretű géppuska helyett a 8 mm-es Gebauer géppuska került beépítésre.

Az 1939. október 1-én életbe lépő új hadrendben a Magyar Királyi Honvédség két gépkocsizó és két lovasdandára már 1-1 kis és könnyű harckocsi századdal rendelkezett.

Parancsnokság Jogi és Igazgatási Osztály Törzsosztály Személyügyi Iroda Hadtörténeti Múzeum Tárgyi Gyűjteményi Osztály Dokumentációs Osztály Múzeumpedagógiai Részleg Hadirégészeti Részleg Kiállítás Üzemeltető Részleg Hadtörténeti Kutató Intézet Hadtörténeti Kutató Osztály Szerkesztőség Hadtörténelmi Levéltár és Térképtár Bécsi Kirendeltség Hadtörténelmi Levéltár Hadtörténeti Térképtár Hadtörténeti Könyvtár Hadisírgondozó és Hőskultusz Igazgatóság Belföldi Hadisírgondozó Osztály Külföldi Hadisírgondozó Osztály Kutató és Ügyfélszolgálati Osztály Üzemeltetési Részleg Gazdasági Igazgatóság Logisztikai Osztály Pénzügyi Részleg Központi Irattár Nyilvántartó Osztály Irattári Osztály Igazolási és Ügyfélszolgálati Osztály